Nu i vinter har jag saknat någonslags belysning i rattknapparna.
Så nu när våren närmar sig så sitter 2 gröna lysdioder bakom rattknapparna en på varje sida.
Bättre sent en aldrig..
Dom ersätter det 2,2kohm motståndet som sitter parallellt med knapparna.
Se schema från tidigare inlägget om rattknapparna..
Jag kopplade bara bort en sida av motståndet så jag vet var jag har det om man ångrar sig. Där kopplades minus på dioden. Under kortet nära yttersidan borrad jag ett 5mm hål för lysdioden, fick byta till en ljusintensiv diod 18000 mcd.
Så att den lyser upp ytterkanten av knapparna ordentligt.
På den andra sidan av motståndet kopplas 2 gula kablar in en till diodens positiva sida och den andra över till den andra knapp satsen. Där den gula kopplades in direkt på diodens positiva sida också. Och sedan en svart kabel till en jord punkt på den sidan.
Lätt som en plätt eller...
Jovars man får klippa bort lite plast så att man inte klämmer kablarna till
dioderna. Det svettiga är väl att koppla bort batteriet och demontera krockkudden. Man kan demontera knapparna med krockkudden kvar men
batteriet ska kopplas bort ändå.
Jag har inte behövt modifiera mjukvaran för andra spänningsnivåer på
rattknapparna så rent teoretiskt skulle man kunna modifiera knapparna i og95an och og93an på sammasätt men dom kanske har snävare toleranser på nivåerna och det är inget jag provat. Man kan ju passa på att göra rent dom guldpläterade kontaktytorna när man ändå är där och grottar.
Kul sida ! Har nu länkat dig på http://www.9000aero.com/
SvaraRaderaMvh/C
Kul att någon vågar kommentera !
SvaraRaderaDu har en fin samling en bil för varje dag ?
/Timpa