kan vara bra att ha till den svenska sommaren.
Försökte djärvt att bygga den av en gammal optisk mus och 2 ljussensorer.
Men den blev mer ljuskänslig än regnkänslig. Den reagerade på belysningen i tunnlar mm.
Men jag har en plan för att utnyttja ljussensorerna, återkommer med det......
Så det blev plan B en beg. sensor från en 95a. Med info ifrån denna avhandling.
Master Thesis 383.pdf
Utgångarna ifrån regnsensorn (hög och låg) hastighet får styra 2 relän som sedan får
styra torkarmotorn. (Tjuv)Kopplade in dom sakerna vid rattstången.
Ersatte läget för intervall med aktivering av regnsensor. Kopplade in det + feedback signal och
kraftdiod under relät för vindrutetorkaren (bakom handsfacket). Schema för inkopplingen.:
Nu skulle man kunna ersätta relät helt med regnsensorn och då koppla in allt på
relä kontakten med flatstift och då bara behöva tjuvkoppla högfarts läget vid rattstången.
Version 2 som inte är testad men borde fungera ? Inga garantier :
Monteringen av regnsensorn på framruta var inte det lättaste, men det ska ju inte vara enkelt.
Med en metallbygel som jag satte fast på backspegeln med 2 buntband och dubbelhäftande tejp.
Med en skruv och mutter för att pressa regnsensorn ordentligt mot rutan ihop med en tunn yta av silikonlim så blev det stabilt och fungerade system.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar