Tidsvisning på SIDen.

Ett litet ilands problem jag haft sedan jag plockade bort stereon är att jag inte haft någon klocka
i bilen mer än den i surfplattan. Och eftersom att jag snöat in på Canbus så försökte jag mig på detta problem.
Köpte mig ett Canbus shield kort till Arduino UNO kortet för att börja prata med bilen.
När jag nu trycker på CLR (den enda knapp som det inte händer något med när tändningen är på )så
skickas en förfrågan till SID att få skriva till Rad 1 på SIDen och när det är okey så skickas tiden
till SIDen som mjukvaran tidigare läst av ifrån SIDen (lite rundgång men det fungerar).

Problemet som jag har nu är att ändra på klockan i SIDen det ska tydligen gå med 0x720 enligt
det här inlägget.: UKSaab
Sedan har vi denna sida som är rena guldgruvan. I-Bus
Har inte kört med den installerad för långtids test ännu.

4 kommentarer:

  1. Grymt jobbat! Hur kopplade du in ardunion ? Via cdväxlare uttaget eller canbusen ?

    SvaraRadera
  2. Canbusen när jag höll på med ACC panelen och splitta den så kopplade jag in en kontakt där. Men det finns säkert batter ställen. Men tank på att -06 har GMLAN bus till stereo.

    SvaraRadera
  3. Jo tänkte de! GMlan är ju highspeed så man borde kunna göra rätt fina saker :)

    SvaraRadera
  4. Tjena! Har en Saab 9-3 1.9tid 2008 som jag bytt stereo på. Nu finns det ingen klocka längre och går inte att ställa dieselvärmaren i och med att den tappat klockfunktiinen.
    Vad behöver jag för Arduino för att kunna lägga in tid i siden istället? Behöver kunna ställa in tiden också då jag ej kan koppla in original stereon varje gång efter att man lyft batteripolen.
    Hade vart grymt med lite info. Har läst alla inlägg du gjort på bloggen men vet inte hur man programmerar Arduino eller om det går o använda gmlan1 som sitter i kablaget till original stereon.

    Mvh

    SvaraRadera