Har haft en solpanel tillövers efter ett annat litet projekt och tänkte att det är bättre att den ligger i bilen istället för garaget. Funderade vidare och det skulle väl vara bra att få lite luftrotation i kupen nu när det förhoppningsvis blir varmare. Med ett litet extra batteri och laddning av det vid körning och med solpanelen. Kompletterat med elektronisk termostat som aktiverar fläktarna vid ca.50 C. Samt ett batteriskydd från Bitema för att förhindra djup urladdning av batteriet.
Har redan bytt fläktarna mot en radialfläkt som jag hoppas har ett högreflöde.
Sen gäller det att man kommer ihåg att parkera bilen med rumpan mot solen så att solpanelen håller
igång fläkten. Den verkar tömma batteriet ganska snabbt 2-3 tim och jag vill nog inte hiva i något större batteri. Vi får se hur det går med allt i sommar.
Hej igen!
SvaraRaderaHur blev det med detta? Var det en vettig modifikation?
//Adam
Problemet är att man vill att den startar att ventilera 1-2 tim innan man ska använda bilen. Så jag får fundera på att modifiera den till nästa sommar. Nu har jag bara
SvaraRaderasolpanelen som extra batteriladdning till det vanliga bil batteriet men det är nog marginellt men bättre än att den ligger och skräpar i garaget.
Beställ hem lite programmerbara kretskort/tjofräser och be nån kunnig polare programmera dem så du kan ställa in en timer? Låter som ett rätt roligt projekt, kanske ska prova nästa sommar :)
SvaraRadera