Backsensor ingår väl på en modern bil.

Nu när det är vår och barnen på gården börjar hoppa och skutta så är det säkrast att ha lite hjälp när man backar ut bilen, inte lätt att hålla koll på dem.
Tänkte att det är väl simpelt att slänga dit grejerna och koppla in det men tji fick jag.
Började med att kablarna till backlampan byter färg i luckan från brun & blå till
vit & svart. Men med lite ohmmätning och en knappnål så hittade jag rätt vita kabel i tröskeln vid bakdörren.

Sedan skulle det bara vara att borra hål i kofångaren med en medföljande 22mm borr och med en lång borr som jag har sedan tidigare. Tyvärr var den bara 6 mm och inte 8-10 mm som man skulle behövt för att få igenom kontakten. Fick borra snett nedåt för att kunna vidga hålen och med lite svordommar och hetsiga ord kunde jag mosa igen kontakterna. Enklast kanske hade vart att skruva ner kofångaren helt man läs sig hela tiden. Och via "dragkrokskablagegenomgången" drog jag kablarna vidare in i bagegeutrymmet.
Skitig bil som vanligt.
Centralenheten placerade jag där elantennen satt den skorrade mer än hissade upp och ner antennen trots renoverings kit och ny antennpinne så den åkte ut.
Högtalaren placerades på enheten också så man får sänka volymen lite om man ska höra den.
Tänkte att jag skulle koppla in mute kabeln på stereon samtidigt som dom främre lamporna
så tystnar stereon när man backar. Får se när det blir av.....
Det blev kvickare gjort än väntat jag passade på när jag ändå höll på med kabeldragning.
Tydligen triggar "mute" ingången på stereon på jordning så det blev ett litet relä för att lösa det.
Men det fungerar stereo tystnar och dom främre backlamporna tänds vid backning.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar