Dom ljussensorer som blev tillövers i Regnsensor bygget tänkte jag använda i detta projekt som
går ut på att dom ska känna av omgivande ljus för att aktivera halvljuset när det blir mörkt.
Byter ut bygeln under reläboxen i motorutrymmet med ett relä och när
halvljuset är av så kopplas en lampa i den bakre delen av blinkersen. (USA-blinkers)
Och den andra funktionen blir automatiskt avbländning av helljuset vid möte.
Så en sensor är riktad framåt och en uppåt som mäter bakgrundsljuset.
Samt en signal in när helljuset är aktivt. Tar den ifrån Helljus indikeringen i instrumentpanelen.
Så när man får ett möte så kortsluts kontakten vid helljus spaken med ett relä.
Ljussensorn som sätts i vindrutan brevid regnsensorn.
Halvljusrelä inkopplingen i det "rena" motorutrymmet.
När kontakten under reläboxen är kortsluten så lyser
halvljuset (funderar på om man ska koppla in en kondensator
för att få halvljuset att tona upp och ner, blir i version 2.)
Satte en lysdiod i bilen för att indikera när halvljuset är aktivt.
Under dagsljus så matas lamporna i bakredelen av blinkerserna med 12 volt ifrån kontakten via en säkring.
Gjorde ett hål i blinkersen som passade några gamla
sidoblinkers socklar med plats för en 5 watts wedge lampa.
Nu får man se om allt fungerar i praktiken.
Så om ni möter en gammal Saab som inte bländar av i tid så ha lite överseende. Det är nog bara jag som testar automatiken
Lite uppdatering så har det inte fungerat så bra med helljus avbländningen. Svårt att få balans mellan snabbreaktion och stabil funktion...
Provat olika mjukvaru varianter men men inget som fungerat tillfredställande.
2015-04:
Monterat in en 5 volts lampa i instrumentet som indikerar halvljuset den bredvid TCS lampan.
Är tredje placeringen på den indikeringen.TCS kontakten är bortplockad och används int.
Coolt !
SvaraRadera