Saab 9-5 ARC -06


Ny bil och nya projekt(eller samma i ny bil).
In med JVC stereon med rattstyrning och in med surfplattan.
Inkoppling av stereon så behövdes dessa kablage.
Antenn adapter.
ISO-kablage för lågnivå.
alt. kablage 
Plastram för montering av Surfplattan.
Inkoppling av ISO-kablaget fick jag hjälp av via denna sidan.
Double DIN Audio & Backup Cam Install - Saab 9-5 2006+
Tändning PÅ kan man ta ifrån Cigg. uttaget men jag gjorde det lite mer komplicerat och tog ström från en
Stereo säkring som aktiverades när tändningen är påslagen, säkring 21.
På den 14pin kontakten så kopplade jag in AntEnable pin12 och RemoteEnable pin 6 till stereons Remote UT (blå/vit)
För att aktivera förstärkaren och antenn förstärkaren när stereon startas. Kopplar man in "tändning på" får man
bara missljud när stereon inte används.
För rattstyrningen tog jag bort rattkåpan och kopplade in mig på rattstyrnings kabeln.
Här skulle man kopplat in sig på rattstyrningens jord också och för jag fick problem med att när man slagit av tändningen så ville den ändra på språk och enhet. SIDen trodde att man tryckte på "i set" knappen.
Men jag gjorde så att vid Arduino kortet satte jag ett relä som kopplade bort ingången från rattstyrningen
när tändingen slagits av.
Och mjukvaru ändringen som behövdes vara nya nivåer från rattstyrningen.

#define NO_B 922 //4,5v nothing pressed
#define MODE_B 662 //3,3v NXT(mode)
#define NXTD_B 580 //2,9v NEXT DOWN
#define NXTU_B 495 //2,5v NEXT UP
#define MUTE_B 410 //2,1v SRC (mute)
#define VOLU_B 328 //1,7v VOLUME UP+
#define VOLD_B 250 //1,3v VOLUME DOWN-
#define HORN 020 //TUTAN(som inte behövs) 0,0 volt

Har också lagt in och kopplat en summer som indikerar enkel-, dubbel- och långtryck.
Annars trycker man lite i blindo.
if (switchStatus == 0) {   //no button press
} else if (switchStatus == 1) { // single press
  tone(sumPin, ton , 50);  // kort pip vid kort tryck
tone(sumPin, ton , 50); delay(200); tone(sumPin, ton , 50); // pip ljud vid dubbeltryck
och   tone(sumPin, ton , 250);  // långt pip vid långt tryck.
(ton = 2093)

Byte av ratt till en Vector ratt som är snyggare än både Aero och Std. ratten.
För att få loss krockudden så underlättar det med en krökt skruvmejsel annars blir det svårt att
komma åt spärrarna på baksidan.
Sedan blev det ett prov med större Surfplatta (man börjar få dålig syn he, he,)
Men frågan är om jag nöjer mig med den lilla Surfplattan.
(eller så får man leta efter en modernare 8-9"are)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar