Ombyggnad till T7 ventil

Om man har T5-suite och lite lödkunskaper så kan man bygga om ECU-boxen så att man kan använda T7 ventilen ifrån og9-5 och og9-3. Både billigare och mer hållbar än T5 ventilen.
Det mesta står i T5-suite manualen så där kommer bilderna ifrån.
Om lödning i boxen man ska lyfta pin 5 på en IC-krets. Med en smal skalpell och smal lödspets så
värmer man samtidigt som man lyfter upp benet med skalpell spetsen. Har man lite smal krympslang kan man trä på det på benet så att den inte får kontakt med något runt om.
Sedan ska man kortsluta 2 löd öar. Jag brukar ta ett motstånds ben och löder fast det och knipsar av resten.

Sedan ska man koppla bort en kabel till T7-ventilen som bara använder 2 st. Här tog jag fram dom smala kabelskorna och vulktejp igen och använde till T7 kabeln som jag fick med ifrån skroten.
Sedan satte jag fast T7-ventilen med plåtskruv och plåtband så att den blev så mycket gummi upphängd som möjligt. Den har en tendens att smattra som en diesel annars.

Dags för modifieringen av mjukvaran. Man får söka på"frekv" och då dyker dom 2 parametrarna fram som man måste ändra. Frekv_230! och Frekv_250!.

Sedan är det bara att tuta och köra......

T5 suite SFI connector

Så här ser den kontakten ut som jag gjort för att koppla in i SFI kontakten.
Inte direkt snyggt men funkis.


D-Sub kontakten som kopplas till Lawicel CANbus adaptern.
Och kontakten för programerings spänning.
Har inte kopplat 12 volt det får ECUn ifrån bilen ändå.


Inkopplingen till Laptop batteriet.
På den kabeln som sitter fast monterad i bilen sitter en lysdiod som visar att det finns spänning på programeringskabeln.









Uppdatering:
Can-H and Can-L twisted pair used a networkcable ex. blue and blue-white.
120 ohm resistor at the D-sub connector. If there is communication problems.
(Always have the original box as a spare if you program the box.)